Indledning - hvor gør det mest ondt?
- Kort gennemgang af jeres virksomhed. Identificering af, hvad der er organisationens udfordringer og mål?
- Er det mon afkastningsgrad, indtjening, lagerbinding, reklamationer, trivsel eller noget andet, der er vigtigste mål for forbedring?
- Nøglepersoner identificeres, plan for besøg og interviews samt dialog i de enkelte afdelinger fastlægges.
- Gennemgang af virkeligheden her og nu.
- ”What is”-scenarier. Findes der beskrevne processer over arbejdsgange?
Resultat
- Forventningsafstemning og beslutning. Skal forbedringerne indfries, så fortsætter vi til næste fase.
Foranalyse & Forbedringspotentiale - hvad er værdien af besparelser?
- Dialog med nøglemedarbejdere samt ”ansatte på gulvet”
- Observation af hvilke udfordringer der er i hverdagen.
- Hvordan benyttes ERP-systemet? Understøttes de aktuelle opgaver?
- Identifikation af utilsigtede hændelser, ikke værdiskabende opgaver samt årsager.
- Datafangst for beregning af økonomisk gevinst og potentiale.
Resultat
- Identifikation af problemerne og ukendte problematikker er samtidig identificeret.
- Foranalyse og rapport over mulige indsatsområder for forbedring samt kvantificering af dette.
- Overblik over besparelsespotentiale i kroner.
Risikoafdækning - hvordan elimineres forhindringerne?
- Ud fra foranalysen vælges i samråd med ledelsen hvilke områder, der er need- og nice to have.
- Strategier, der passer til jeres virksomhed, benyttes.
- Risikoscenarier og modeller opstilles.
- Interessentanalyse.
- Strategi for hvad målet er for hver enkelt område, afstemt med virksomhedens overordnede mission og vision.
- Er der behov for udarbejdelse af ny virksomhedsstrategi eller underliggende afdelingsstrategi tilføjes dette efter behov.
Resultat
- Overblik over projekter og prioritering af disse.
- Hvad skal der handles på her og nu, og hvad kan vente?
- Hvad er kritisk for firmaets overlevelse?
Handlingsplan -vi bliver klar til "walk the talk"
- Alle indsatsområder prioriteres og der udarbejdes projektoversigter med ressourceforbrug og nøglepersoner, interessenter samt tidsplan.
- Forsyningskæden skræddersyes til det enkelte segment og produktkategorier designes med individuelt strategisk supply chain fit, så de matcher kundernes behov.
- Samlet projektplan udarbejdes, således at der ikke sker dobbeltbooking af nøglepersoner.
Resultat
- I har nu en klar plan for, hvad vi går i gang med og hvornår samt en forklaring til topledelsen og bestyrelsen om, hvorfor og i hvilken rækkefølge.
- Der er nu fuldt overblik over hvilke interessenter, der inddrages og de enkelte ved, hvad deres formål er, samt hvad de skal bidrage med og hvornår.
Eksekvering - tiden er til at gå fra tanke til handling
- Projekter og handlingsplaner gennemføres.
- Opstilling af KPIér, målbare resultater, balance score board og/eller tilpasning af IT system.
- Medarbejderne er allerede løbende inddraget i projektet, men nu sikres at øvrige medarbejdere uddannes.
- Opfølgning samt kontrol af, at de første mål er opnået.
- Kontrollerende systemer og rapporter implementeres.
Resultat
- Hverdagen er blevet nemmere. Der tjenes flere penge på kortere tid.
- Gevinst for medarbejdere, øget trivsel og arbejdsglæde.
- Gevinst for kunderne, øget service, kvalitet og større tilfredshed, måske endda lavere priser.
- Gevinst for leverandører, bedre samarbejde, færre konflikter, øget omsætning, tilfredse kunder.
- Gevinst for virksomheden, færre omkostninger og øget indtjening samt sikring af virksomhedens fortsatte eksistens.